Esimene teema: digitaalne õppevara ja selle levitamise platvormid.

Kodutöö nr 1

Ülesandeks oli läbi lugeda ja tutvuda eestikeelse lugemismaterjaliga “Sissejuhatus digitaalsesse õppevarasse” ja valida õppematerjalide repositoorium ning tutvuda selle võimalustega ja saadaolevate õppematerjalidega minu õpetatavas või mind huvitavas aines.

Alustuseks, mis on õpiobjekt? Antud mõistel on mitmeid definitsioone, millest esimene pärineb aastast 1992. Eesti keeles on paralleelselt õpiobjekti mõistega kasutusel järgmised mõisted: sisupaketid, e-õppematerjalid, elektroonilised õppematerjalid, veebipõhised õppematerjalid, digitaalsed õppematerjalid, e-õppevara, avatud õppematerjalid, elektroonsed õppematerjalid.

Veebis googaldades sõna “õpiobjekt”, leiab sõnale tähenduse, kui terviklik, erinevates õppekonteksitides taaskasutatav, õppimist toetav digitaalne ressurss.

Digitaalsed õppematerjalid on leidmas meie koolides aina rohkem kasutuspinda, sest nad lihtsustavad paljustki õpetajate tööd ( ei pea alati ise hakkama leiutama, taas, jalgratast). Raskeks aga muudab vajalike materjalide leidmine veebist. Loodud on küll spetsiaalsed andmebaasirakendused elektrooniliste õppematerjalide kogumiseks, hoidmiseks ja jagamiseks ( repositooriumid), kuid kas kõik materjalid koonduvad kokku just sinna? Paljud õpetajad peavad oma blogisid, nt klassiblogid, konkreetse klassi tegevustest, õppematerjalide blogid, kuhu pannakse üles enda loodud õppematerjalid, ja need materjalid ei leia kohta repositoorimis, mis tähendab, et nad ei pruugi jõuda suuremale auditooriumile. Loodetavasti tulevikus kogunevad kõik õppematerjalid kindlatesse repositooriumidesse, et oleks lihtsam leida teiste poolt loodud materjale. Selleks peavad õpetajad olema julgemad ka jagama materjale.

Enda töös puutun palju kokku veebikeskkonnaga Pinterest. Arvan, et tegemist on ühe materjalide kogumiga ehk repositooriumiga. Pinterestis on võimalik kokku koguda ja jagada pilte, fotosid, tekste ning videosid. Endale vajalikke materjale võib leida konkreetse märksõnaga otsingumootori abil. Samuti saab luua erinevaid kategooriaid vastavalt oma huvidele ja hobidele ning antud kategooria postitused kuvatakse nö uudistevoos.
Igaühel on võimalik teha endale kasutajakonto, logides sisse facebooki või google’i kontoga. Nagu sotsiaalmeediale kohane on siingi võimalik igale üles riputatud materjalile panna like’e või jagada sõpradega ning endale huvipakkuvamad salvestada.
Kuidas aga kasutan Pinteresti oma töös? Kunstiõpetajana kogun ma siit kokku huvitavaid ideid teemade kaupa, nt perspektiiviõpetus, tähtpäevadega seotud teemad või kindlad kunstistiilid. Kindlad tunni kirjeldused Pinterestis puuduvad, kuid antud piltide järgi saan ise kohandada teemasid vastavalt vajadusele, kooliastmele, klassile ja tehnikale. Selline vabadus mulle meeldib, sest saan vajadusel ise muuta ülesandeid. Ideid leian otsingumootori abil, kirjutades märksõnu teemade või kooliastmete kaupa. Pinterestist saan edasi liikuda ka materjali postitanud inimese tehtud kodulehele või blogile, kus võib leiduda veel lisaks erinevaid materjale, ülesandeid ja häid ideid, mida saan edukalt ära kasutada oma töös.

Kokkupuuteid on mul olnud veel Eesti Tööõpetajate Seltsi kodulehega, kus on üleval erinevad õppematerjalid juhenditega. Tööjuhendid on üles riputatud ülesannete kaupa mingi kindla eseme meisterdamiseks. Ülesannetes on konkreetselt ära seletatud ülesande sisu, koos materjalide valiku ja töö käiguga. Siingi on õpetajal võimalik ise kohandada ülesandeid vastavalt kooliastmele ja õpilaste vajadustele ning oskustele. Kahjuks ei ole antud materjale pikka aega täiendatud. Samuti saab ideid koguda ka õpilasteööde galerii alt.

Oma materjalide jagamine kolleegidega käib hetkel veel mitte digitaalselt. Valmis tööde näidised ning erinevad töölehed kogutakse õpimappidesse ning antakse käest kätte, õpetajalt õpetajale. Osaliselt on materjale ka kooli arvutivõrgus olevas ühiskaustas, kust saavad õpetajad vaadata materjale, mis on sinna teised õpetajad üles riputanud. Enamasti on seal ainete ja teemade kaupa töölehed.
Materjalide üles riputamine pole aga minu koolis eriti aktiivne. Vähe on neid õpetajaid, kes tahaksid jagada enda ettevalmistatud materjale kolleegidega. Ei tea, kas on tegemist kadeduse, ajapuuduse või oskamatusega aga ühtne repositoorium puudub. Selleks, et õpetajad muutuksid aktiivsemateks ja oskaksid või tahaksid oma materjale jagada võiks toimuda koolisisesed õpetajalt õpetajale koolitused. Need, kes juba oskavad ja teavad kuidas materjale üles riputada võiksid olla aktiivsemad ning seda näidata ka teistele kolleegidele.
Kindlasti tundub, et materjalide ülesriputamine nõuab õpetajalt lisaaega, mistõttu jätab nii mõnigi selle tegemata. Kui neil oleks käes lihtsamad nipid, kuidas teha seda kiirelt ja juba töö käigus või kohe peale materjali valmis saamist, oleks kindlasti postitamist rohkem ja materjali kogum rikkalikum. Üheks motiveerivamaks osaks oma materjalide jagamisel võiks olla ka õpetaja aktiivsuse arvestamine, kas tema töö tasustamisel või õpetaja taseme määramisel, sest hetkel konkreetne motivatsioonipakett puudub.

Advertisements
Rubriigid: Digitaalne õppevara. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

2 Responses to Esimene teema: digitaalne õppevara ja selle levitamise platvormid.

  1. liiakas ütles:

    Sinu postitust lugedes tekkis mul soov ikkagi see Pinteresti keskkond endale “söödavaks” teha. 🙂 Siiani tundub see kuidagi kirju ja tekib selline äraeksimise tunne, kuigi tean ja näen, et paljud käsitöö õpetajad on sellest väga vaimustuses. Aga tundub väga kasulik referatoorium olema (sai vist õige nimega 🙂 )

    Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s